Follow on Bloglovin

donderdag 28 augustus 2014

Make up kwasten van dierenhaar en wimperextensions van zijde en nerts zijn dieronvriendelijk.

Dit is iets van niet iedereen weet en wat vaak verbloemd wordt door de verkopers maar wanneer je het weet, heb je tenminste een keuze .Er wordt wel degelijk dierenleed veroorzaakt, er worden zelfs dieren gedood om jou een langere wimper te geven en/of een blushje te geven met een kwast. En ik vind dat heel zielig en echt te ver gaan. Zowel make up kwasten en wimperextensions zijn er ook van synthetisch materiaal en vaak ook erg zacht en goed.
Ik zag een documentaire over de varkens in China waar ze het haar van halen om voor kwasten te gebruiken en ik schrok me echt dood. Daarom wil ik jullie hiervan op de hoogte brengen,zodat jullie ook een keuze hebben. want nogmaals velen weten dit gewoon niet.

Wimperextensions

Er bestaan synthetische, zijde en van nertsharen gemaakt.

Nertsharen

Er gaan geruchten dat nertsharen diervriendelijk zouden zijn. De dieren zouden rustig gekamd worden om de wimpers te verkrijgen. Dit is niet waar. Vaak komen de haren van bontfarms uit China. Waar de wilde dieren onder erbarmelijke omstandigheden worden gehouden. Ze slijten hun leven in kleine kooitjes waar ze met velen op elkaar gedrukt zitten.
terwijl ze van nature solitaire dieren zijn.

Zijde

Zijde komt van de cocon van de zijderups af. De rupsen maken hun cocon van zijde.
Door de rupsen met cocon en al te koken in kokend water verkrijgt men de zijde.
Ik koop al jaren geen zijde kleding meer, en geen haarproducten met zijde. Ik hoef geen
product waarvoor dieren gestorven zijn. 

Een goed alternatief is in dit geval te gaan voor de synthetische variant.

Make up kwasten

Er bestaan veel kwasten van natuurhaar. Nertsen-,marter-,eekhoorn-,geiten-,pony-en varkenshaar.

De Nertsen en marterharen zijn afkomstig uit de bontindustrie.(zie boven).
Eekhoorntjes worden gevangen voor hun vacht. De geiten worden hardhandig geschoren en de pony's worden voor het vlees geslacht.
De varkensharen worden geïmporteerd uit China. daar leven de varkens redelijk totdat hun haar lang genoeg is en dan worden ze op een walgelijke manier geslacht. Ik zag dit in een documentaire filmpje maar kon het niet afkijken omdat ik het niet kon aanzien.
Ze worden levend en onverdoofd met een haak door hun achterpoten opgehangen aan een lopende band aan het plafond , naar de slachtruimte gesleept. Ze gillen alles bij elkaar van de pijn en de angst. Echt verschrikkelijk! Toen stopte ik met kijken:(

Let dus goed op, wat voor kwasten je koopt. Het gaat hier om make up kwasten, haarborstels maar ook om gewone verfkwasten om je huis mee te schilderen of om een schilderijtje mee te maken.

Ik wist dit eerder niet maar ik weet wel dat niets een meerwaarde heeft wanneer er een onschuldig dier voor heeft moeten lijden.
Ga voor een synthetisch alternatief.


Liefs,

Klaartje.


2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Zeker. En verkopers liegen graag om hun product toch te verkopen. Prachtige verhaaltjes over hoe diervriendelijk het is maar ondertussen gewoon keihard meedoen aan dieren verdriet. Daardoor word je gauw misleid en in onwetendheid gehouden.

      Verwijderen